Djurförsök

Långt, men läsvärt inlägg!

Jag läste på en av mina favorit bloggar - Linnlowes.com om djurförsök. Och fick mig verkligen en tankeställare. Klart jag tycker det är fruktansvärt med djurförsök och att det borde vara förbjudet. EU införde ett förbud mot försäljning av djurtestad kosmetika och hygienprodukter 2009, men flera djurtester var undantagna från förbudet. Dessa skulle förbjudas 2013. Nu överväger EU att skjuta upp förbudet eftersom det inte finns alternativ till de djurtester som fortfarande tillåts. Tusentals djur kan alltså komma att injiceras, gasas, tvångsmatas och dödas för att testa råvaror till kosmetika i ytterligare flera år. Nästan alla stora märken t.ex LÓRÉAL, Maybeline, Max Factor, dom testar fortfarande på djur. Jag har tyckt det varit hemskt men hur mycket har jag brytt mig egentligen? Jag erkänner, jag har inte kollat på varje produkt jag har köpt om det är testat på djur, jag äger en hel del produkter från dom stora smink kedjorna, och nu, så här i efterhand ångrar jag mig stort. Från och med nu ska jag verkligen börja hålla koll på vad det är jag köper. Här finns en lista på alla märken som inte testar på djur, och här finns en lista med alla märken som testar på djur. Jag tycker verkligen alla borde börja fundera över vad det är dom köper, det ska jag i alla fall. 

Tänkte bara tipsa om e.l.f. som är ett av märkerna som INTE testar på djur, ett stort + från mig till dom. Bra produkter till ett pra pris. Ska verkligen beställa mitt smink från dom i framtiden!

The body shop är också ett märke som inte testar på djur, super bra enligt mig!

Hjälp till att förhindra att djurförsöks lagen skjuts upp genom att gå in här och följ instruktionerna!

Update: Jag har kollat runt lite på internet och märkt att det är faktiskt svårt att veta vad som är sant och inte. I Kina finns det tydligen en lag som säger att produkterna måste testas på djur inom dom får säljas. Alltså så är alla produkter som tillverkats i Kina testade på djur. Så för att vara på den säkre sidan har jag mejlat e.l.f. och frågat. För min del är det slut att köpa djurtestat smink, så bäst att vara på säkra sidan ju. (The Body Shop produkterna ska inte vara tillverkade i Kina, inte enligt förpackingarna eller internet)



Linnea du vet vem

Bra skrivet Erikis! Tycker att det var bra att du delade med dig om dessa hemska saker + att du skrev vilka märken med och utan "djurtest".

:)

2012-05-21 20:03:13
Monii

SÅ JÄVLA HEMSKT MOT DJUREN!!! Stackarna ;((

2012-05-21 20:57:46



Namn Email Bloggadress