Choklad macarons med hasselnötsmassa

Jag har kommit på vad jag ska baka under sportlovet. Hoppas det är okej för dig Felicia, eftersom i egentligen ska hålla oss undan från söt saker. Men jag lovar, att jag ska försöka att bara äta några få. hehe. Hur som helst, nu till saken, jag vill prova på att göra macarons. Så varför inte göra choklad macarons. Först hde jag tänkt använda nutella som fyllning, men det blir ju så himla onyttigt, och burken är så stor, så tänkte använda hasselnötsmassa istället. Den förpackingen är ju lite mindre, och jag tror nog den borde vara något mindre onyttig. Så choklad macrons med hasselnötsmassa ska det bli!

Receptet jag tänkte använda kommer från recept.nu
Receptet ger ungefär 25 macarons
170 g florsocker (knappt 3 dl)
90 g mandelmjöl, siktat
2 msk kakao
90 g äggvita (ca 3 st)
2 msk strösocker
3 dl florsocker (170 g)
90 g mandelmjöl, siktat
2 msk kakao
3 äggvitor (90 g)
2 msk strösocker

1. Väg upp florsockret.
2. Blanda med mandelmjölet och sikta.
3. Vispa äggvitan fluffig i en ren och torr bunke.
4. Tillsätt strösockret och fortsätt vispa tills äggvitan blivit till ett fast skum.
5. Vänd ner mandel- och florsockerblandningen i äggvitan.
6. Blanda tills du har en jämn smet.
7. Spritsa ut rundlar knappt stora som femkronor på två bakplåtspappersklädda plåtar.
8. Låt kakorna vila på plåten minst 45 minuter.
9. Då torkar ytan och kakorna blir finare.
10. Sätt ugnen på 125°C.
11. Grädda i omgångar på ugnens nedersta fals i ca 20 minuter.
12. Kakornas överdel ska fortfarande vara ganska blek, men underdelen ska släppa från bakplåtspapperet om du provar att lyfta dem.
13. Låt kakorna svalna.

Sen tänkte jag bara bre på hasselnötsmassa på en av locken och sedan sätta ihop dom. Klart!

252120_192825710776829_150516628341071_533108_6777472_n_large
Bild från We heart it





Namn Email Bloggadress