Jordgubbs frosseri

Efter det föregående inlägget och efter jag rensat jordgubbarna och kanske smakat på en, eller två. Kom jag och undra över en sak; Undra egentligen vilket land som äter mest jordgubbar. Det skulle ju nästan kunna vara vi svenskar, tänk bara hur mycket jordgubbar vi äter på en sommar, midsommar, födelsedagar, efterätter, mellanmål, ja alla möjliga tillfällen. Men jordgubbar är ju en självklart del av sommaren, i alla fall för mig, och jag tror inte jag är ensam om att tycka det. Själv äter jag jordgubbar med både grädde eller mjölk, med socker eller utan något alls. Helst ska dom ju vara svenska också, då är dom ju så röda och söta. Och riktigt nyttiga är dom också, det visste jag inte. Men hittade lite intresant fakta om jordgubbar som ni kanske inte visste.

1. Vill du vara säker på att få i dig tillräckligt med C-vitamin, då ska du äta jordgubbar. De innehåller mer vitamin C än apelsin. En portion jordgubbar, cirka 125 gram, kan ge mer C-vitamin än det rekommenderade dagliga intaget på 75 milligram. Ju mognare gubbe – desto mer C-vitamin.  
2.Jordgubbar är inte bara goda utan även nyttiga. Halten av antioxidanter i jordgubbar är fem till tio gånger högre än i äpple och den ökar med mognadsgraden. Alltså – ju rödare bär desto mer antioxidanter då även det röda färgämnet (anthocyanin) ökar med mognadsgraden.
3. Omkring 20 000 ton jordgubbar skördas i Sverige vilket ger 2,2 kilo jordgubbar per person och år. (Enligt 118100 så odlar vi 15 000 svenska jordgubbar per år och äter 4-5 liter svenska jordgubbar per person och år. Endast svenska jordgubbar)
4. 
Jordgubben är botaniskt sett inte ett bär utan en skenfrukt – de små kärnorna som ses utanpå jordgubben är små nötter. Själva plantan tillhör faktiskt familjen rosväxter.

källa

 

 






Namn Email Bloggadress